Apr 7, 2011

Secawan Teh, Seribu Makna

Huh! Akhirnya lepas jugak aku wat kuiz German ptg tadi. Tapi aku xsmpat nk penuhkan jwpan, coz masa cepat sgt. Lbh kurang 15 minit jer masa yg diberi utk buat 4 muka surat soklan. Soklan tu senang, tapi bnyk sangat. Tu la yg aku xsmpt nk lengkapkan tu. Takpe la. Laen kali bleh cuba lagi. Tentang cerita yg aku kena sinopsiskan kat roommates aku, xde masalah. Diorang paham apa yg aku nak sampaikan. Hampir stengah jam jugakla aku ceritakan kat diorang.

Dalam kelas tu, ada benda yg menarik yg aku nk kongsikan kat korang. Masa tgh belajar topik baru, yg tajuknya ' Faszination ', aku orang yg pertama kena pilih salah satu antara lima gambar dalam muka surat bab tu dan perlu beri sbb knapa aku pilih gambar tu. So, aku pon pilih la...dan ada satu gambar yg mmg menarik minat aku. Secawan Teh. Lecturer pon tanya aku knapa aku plih gambar cawan teh tu.

And aku pon bgtau la knaper aku pilih gmbr tu. Bagi aku, air teh yg ada lam cawan tu mmg enak jika diminum sewaktu masih panas. Tapi lagi sedap kalau air teh tu diminum menggunakan sudu. Kenikmatan tu berbeza kalau diminum tanpa mggunakan sudu.

So, apa yg aku maksudkan adalah air teh yg de lam cawan tu ibarat seorang insan. Kejayaan dalam hidup bleh dicapai begitu saja. Tapi, kadang2 utk mencapai kejayaan yg sebenar, dia perlukan orang lain disisi utk membantunya. Bukan lagi buat sesuatu sorang diri.

Ni lah yg aku bgtau lam kelas aku. Mereka sokong idea aku tu. Sampai skrg ni aku masih pikir tntang teh tu. Secawan Teh tu memberi makna yg sungguh mendalam kpd aku.
Dan skrg ni jgk aku rs dahaga, cam nk minum air teh je...

No comments :