Apr 25, 2011

TIPS untuk menghadapi EXAM[part 2]

 
Kali ni aku nk bagitau tips ke-2 utk hadapi final exam ni. Utk kali ni, aku nk explain pasal MENJAGA KESIHATAN pada study week n minggu exam. Berdasarkan pengalaman aku, aku tgk sesetengah geng2 aku yg amik exam dulu2 sakit. Biasanya diorang demam n selesema.

So, ni aku nk bg tips utk mengelakkan diri kita dprd mudah dapat sakit time dekat exam ni.

1. Korang mesti jaga pemakanan korang. Jangan makan ikut sedap jer. Kalo boleh korang makan makanan yg banyak vitamin cam sayur2an n buah2an. Kurangkan makan nasi. Sbb ni penting. Dulu lecturer aku cakap yg kalo banyak sgt makan nasi lam satu hari, kita bleh cepat mengantuk. Lebih2 lagi kalo kurang makan makanan yg hijau cam sayur2an. Kalo bleh just makan nasi satu kali sehari.

2. Banyakkan minum air masak. Kalo boleh korang minum sekurang2nya 8 gelas sehari. Tak kesah la kalo lepas tu korang asyik keluar masuk bilik air. Yang penting badan korang segar.

3. Kalo bleh xpayah minum air batu langsung time dekat exam ni. Kalo minum bnyk sangat air batu, tekak akan rasa kurang selesa n ini akan menjuruskan korang kepada batuk2, selesema n demam.

4. Cuba berinteraksi lebih kerap dgn nature. Kalo kita tgk, waktu2 camnila ramai student yg lbh suka terperuk lam bilik. Kalo bleh xnk keluar langsung. Nak study la katakan. Jangan jadi camni. Sometimes korang perlu hirup udara segar. Korang bleh keluar waktu2 petang n pusing kampus . Dgn ni, secara xlgsung dpt menyegarkan lagi badan.

5. Tidor biar cukup. At least 7 jam sehari. Jangan study sampai lewat malam. Korang mesti rancangkan jadual study. Kalo yg biasa stay up tu xpela. Diorang ni biasanya akan tidor dulu waktu2 petang or malam. Pastu pagi2 buta diorang study. Bagi korang yg xbiasa dgn benda ni, korang bleh cuba cara laen. Setkan masa korang utk study selewat2nya kul 12 malam. Pastu terus tidor n sambung balik study esok pagi.

6. And last skali, hindarkan diri drpd memblogging, on9 facebook or tgk aper citer wether Kpop(akoo pon minat Kpop) or movies. Apa yg aku perhatikan, waktu2 camnila diorang semua akan luangkan masa depan laptop or komputer. Kadang2 kita akan mudah rasa letih lps mengadap laptop or komputer berjam2. Cuba gunakan masa ni dgn buat aktiviti2 laen yg menjuruskan korang kpd exam. Kalo bleh, time2 cam ni korang just buat nota2 penting. 6t xpayahla sibuk nk wat nota. Tiba masa utk study, korang just spend masa tu utk study jer. 

Aku harap tips yg aku bagi ni dapat membantu korang mghadapi final exam 6ti.