Dec 12, 2014

Jalan-jalan di Muzium Sultan Abu Bakar, Pekan, Pahang.


Muzium Sultan Abu Bakar terletak kat bandar Pekan, sebelah pejabat bahagian siasatan jenayah narkotik balai polis Pekan.

Bahagian narkotik balai polis Pekan.

Muzium ni muzium raja. So, barang2 yang dipamerkan berkaitan dengan raja2. Waktu muzium buka:

Selasa-ahad (9.30 pagi-5 petang)
Jumaat (9.30 pagi-12.15 tgh hari dan 2.45 petang-5 petang)

Lokasi muzium via Google Maps.

Kat luar muzium ada jet TUDM, jentera PDRM dan helikopter TLDM. Selain tu ade jugak arca2 kuda yang tak sempat aku nak amik gambar.

Jet TUDM.
Jentera PDRM.
Helikopter TLDM.

Untuk dewasa, nak masuk dalam bangunan muzium kena bayar RM4. Untuk kanak2 dan yang lain tak sempat pulak aku nak tanya staf. Nak masuk dalam ni dilarang sama sekali pakai kasut atau selipar. Berkaki ayam atau stoking sahaja dibenarkan. Lagi satu, tak boleh amik gambar pakai kamera digital dan DSLR atau mana2 kamera yang cangih2. Tapi nak amik pakai hanset boleh. Kat bawah ni aku sempat snap beberapa gambar khazanah sejarah raja kepada yang ingin tahu.

Antara tanjak yang dipakai raja:

Tanjak sekelungsung bunga.
Tanjak bersiram.

Antara keris yang digunakan raja:

Keris2 raja.

Lepas tu aku ke Inderapura, bilik pameran arkeologi dan masyarakat orang asli. Mula2 masuk tu seram jugak rasa. Banyak patung ukiran orang asli. Kat pintu masuk ade touch screen monitor. Info2 orang asli ada kat sini.

Lokasi orang2 asli.
Patung ukiran orang2 asli.
Rumah orang2 asli.

Kat tingkat atas ada alat2 muzik yang dimainkan di istana, Quran lama, kitab Tauhid, barang2 sukan yang raja2 pernah main dan peralatan santapan raja.

Gong dan alatan lain.
Quran lama.
Barang2 sukan raja.
Peralatan santapan raja.

Kat bangunan sebelah (kat sini boleh pakai kasut atau selipar) ada congkak2, kukur kelapa, alat2 muzik dan hiburan raja dan pinggan-mangkuk ukiran negara China dan Jepun.

Congkak.
Alat2 muzik.
Wayang kulit.
Pinggan-mangkuk ukiran China.
Pinggan-mangkuk ukiran Jepun.

Rasanya dekat sejam aku pusing2 muzium ni. Bagi pencinta sejara, aku syorkan datang sini sebab banyak lagi khazanah raja yang menarik.

1 comment :

Hayalan said...


Jom melawat Muzium Warisan Melayu di UPM Serdang Selangor
-Muzium ini ditubuhkan secara rasmi pada Januari 2013 dengan tujuan khas bagi mengumpul, memulihara dan memelihara artifak melayu silam untuk didokumentasikan dan dipamerkan kepada umum dan dikaji secara mendalam oleh para penyelidik dan juga pengkaji warisan
http://www.sciencepark.upm.edu.my/awam/lokasi_edupark/muzium_warisan_melayu-4392
http://www.sciencepark.upm.edu.my/public/edupark-6222